
WORKING PRESS — CIA STYLE

To understand the role of most

journalist‑operatives, it is

necessary to dismiss some myths

about undercover work for

American intelligence services.

Few American agents are “spies”

in the popularly accepted sense of

the term. “Spying” — the

acquisition of secrets from a

foreign government—is almost

always done by foreign nationals

who have been recruited by the

CIA and are under CIA control in

their own countries. Thus the

primary role of an American

working undercover abroad is

often to aid in the recruitment

and “handling” of foreign

nationals who are channels of

secret information reaching

American intelligence.

Many journalists were used by the

CIA to assist in this process and

they had the reputation of being

among the best in the business.

The peculiar nature of the job of

the foreign correspondent is ideal

for such work: he is accorded

unusual access by his host

country, permitted to travel in

Return to Magazine Index

HOME  |  ABOUT THE AUTHOR  |  BOOKSHELF  |  MAGAZINE ARTICLES  |  CB'S NOTEBOOK  |  CONTACT

After leaving The Washington Post in 1977, Carl Bernstein spent six months looking at the

relationship of the CIA and the press during the Cold War years. His 25,000-word cover story,

published in Rolling Stone on October 20, 1977, is reprinted below.

THE CIA AND THE MEDIA

How Americas Most Powerful News Media Worked Hand in Glove with the Central

Intelligence Agency and Why the Church Committee Covered It Up

BY CARL BERNSTEIN

In 1953, Joseph Alsop, then one of America’s leading syndicated columnists, went to the

Philippines to cover an election. He did not go because he was asked to do so by his

syndicate. He did not go because he was asked to do so by the newspapers that printed his

column. He went at the request of the CIA.

Alsop is one of more than 400 American journalists who in the past twenty‑five years have

secretly carried out assignments for the Central Intelligence Agency, according to documents

on file at CIA headquarters. Some of these journalists’ relationships with the Agency were

tacit; some were explicit. There was cooperation, accommodation and overlap. Journalists

provided a full range of clandestine services—from simple intelligence gathering to serving as

go‑betweens with spies in Communist countries. Reporters shared their notebooks with the

CIA. Editors shared their staffs. Some of the journalists were Pulitzer Prize winners,

distinguished reporters who considered themselves ambassadors without‑portfolio for their

country. Most were less exalted: foreign correspondents who found that their association with

the Agency helped their work; stringers and freelancers who were as interested in the

derring‑do of the spy business as in filing articles; and, the smallest category, full‑time CIA

employees masquerading as journalists abroad. In many instances, CIA documents show,

journalists were engaged to perform tasks for the CIA with the consent of the managements

of America’s leading news organizations.

The history of the CIA’s involvement with the American

press continues to be shrouded by an official policy of

obfuscation and deception for the following principal

reasons:

■ The use of journalists has been among the most

productive means of intelligence‑gathering employed by

the CIA. Although the Agency has cut back sharply on

the use of reporters since 1973 primarily as a result of

pressure from the media), some journalist‑operatives are

still posted abroad.

■ Further investigation into the matter, CIA officials say,

would inevitably reveal a series of embarrassing

relationships in the 1950s and 1960s with some of the

most powerful organizations and individuals in American

journalism.

Among the executives who lent their cooperation to the

Agency were Williarn Paley of the Columbia Broadcasting

System, Henry Luce of Tirne Inc., Arthur Hays

Sulzberger of the New York Times, Barry Bingham Sr. of

the LouisviIle Courier‑Journal, and James Copley of the

Copley News Service. Other organizations which

cooperated with the CIA include the American

Broadcasting Company, the National Broadcasting

Company, the Associated Press, United Press

International, Reuters, Hearst Newspapers,

Scripps‑Howard, Newsweek magazine, the Mutual

Broadcasting System, the Miami Herald and the old

Saturday Evening Post and New York Herald‑Tribune.

By far the most valuable of these associations, according

Carl Bernstein http://carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

1 of 17 5/24/17, 10:31 PM



areas often off‑limits to other

Americans, spends much of his

time cultivating sources in

governments, academic

institutions, the military

establishment and the scientific

communities. He has the

opportunity to form long‑term

personal relationships with

sources and—perhaps more than

any other category of American

operative—is in a position to

make correct judgments about

the susceptibility and availability

of foreign nationals for

recruitment as spies.

“After a foreigner is recruited, a

case officer often has to stay in

the background,” explained a CIA

official. “So you use a journalist

to carry messages to and from

both parties”

Journalists in the field generally

took their assignments in the

same manner as any other

undercover operative. If, for

instance, a journalist was based

in Austria, he ordinarily would be

under the general direction of the

Vienna station chief and report to

a case officer. Some, particularly

roving correspondents or

U.S.‑based reporters who made

frequent trips abroad, reported

directly to CIA officials in Langley,

Virginia.

The tasks they performed

sometimes consisted of little more

than serving as “eyes and ears”

for the CIA; reporting on what

they had seen or overheard in an

Eastern European factory, at a

diplomatic reception in Bonn, on

the perimeter of a military base in

Portugal. On other occasions,

their assignments were more

complex: planting subtly

concocted pieces of

misinformation; hosting parties or

receptions designed to bring

together American agents and

foreign spies; serving up “black”

propaganda to leading foreign

journalists at lunch or dinner;

providing their hotel rooms or

bureau offices as “drops” for

highly sensitive information

moving to and from foreign

agents; conveying instructions

and dollars to CIA controlled

members of foreign governments.

Often the CIA’s relationship with a

journalist might begin informally

with a lunch, a drink, a casual

exchange of information. An

Agency official might then offer a

favor—for example, a trip to a

country difficult to reach; in

return, he would seek nothing

more than the opportunity to

debrief the reporter afterward. A

to CIA officials, have been with the New York Times, CBS

and Time Inc.

The CIA’s use of the American news media has been

much more extensive than Agency officials have

acknowledged publicly or in closed sessions with

members of Congress. The general outlines of what

happened are indisputable; the specifics are harder to

come by. CIA sources hint that a particular journalist was

trafficking all over Eastern Europe for the Agency; the

journalist says no, he just had lunch with the station

chief. CIA sources say flatly that a well‑known ABC

correspondent worked for the Agency through 1973;

they refuse to identify him. A high‑level CIA official with

a prodigious memory says that the New York Times

provided cover for about ten CIA operatives between

1950 and 1966; he does not know who they were, or

who in the newspaper’s management made the

arrangements.

The Agency’s special relationships with the so‑called

“majors” in publishing and broadcasting enabled the CIA

to post some of its most valuable operatives abroad

without exposure for more than two decades. In most

instances, Agency files show, officials at the highest

levels of the CIA usually director or deputy director)

dealt personally with a single designated individual in the

top management of the cooperating news organization.

The aid furnished often took two forms: providing jobs

and credentials “journalistic cover” in Agency parlance)

for CIA operatives about to be posted in foreign capitals;

and lending the Agency the undercover services of

reporters already on staff, including some of the

best‑known correspondents in the business.

In the field, journalists were used to help recruit and

handle foreigners as agents; to acquire and evaluate

information, and to plant false information with officials

of foreign governments. Many signed secrecy

agreements, pledging never to divulge anything about

their dealings with the Agency; some signed employment

contracts., some were assigned case officers and treated

with. unusual deference. Others had less structured

relationships with the Agency, even though they

performed similar tasks: they were briefed by CIA

personnel before trips abroad, debriefed afterward, and

used as intermediaries with foreign agents.

Appropriately, the CIA uses the term “reporting” to

describe much of what cooperating journalists did for the

Agency. “We would ask them, ‘Will you do us a

favor?’”.said a senior CIA official. “‘We understand you’re

going to be in Yugoslavia. Have they paved all the

streets? Where did you see planes? Were there any signs

of military presence? How many Soviets did you see? If

you happen to meet a Soviet, get his name and spell it

right .... Can you set up a meeting for is? Or relay a

message?’” Many CIA officials regarded these helpful

journalists as operatives; the journalists tended to see

themselves as trusted friends of the Agency who

performed occasional favors—usually without pay—in the

national interest.

“I’m proud they asked me and proud to have done it,”

said Joseph Alsop who, like his late brother, columnist

Stewart Alsop, undertook clandestine tasks for the

Agency. “The notion that a newspaperman doesn’t have

a duty to his country is perfect balls.”

From the Agency’s perspective, there is nothing

untoward in such relationships, and any ethical questions

are a matter for the journalistic profession to resolve, not

the intelligence community. As Stuart Loory, former Los

Angeles Times correspondent, has written in the

Columbia Journalism Review: ‘If even one American

overseas carrying a press card is a paid informer for the

Carl Bernstein http://carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

2 of 17 5/24/17, 10:31 PM



few more lunches, a few more

favors, and only then might there

be a mention of a formal

arrangement — “That came

later,” said a CIA official, “after

you had the journalist on a

string.”

Another official described a typical

example of the way accredited

journalists (either paid or unpaid

by the CIA) might be used by the

Agency: “In return for our giving

them information, we’d ask them

to do things that fit their roles as

journalists but that they wouldn’t

have thought of unless we put it

in their minds. For instance, a

reporter in Vienna would say to

our man, ‘I met an interesting

second secretary at the Czech

Embassy.’ We’d say, ‘Can you get

to know him? And after you get to

know him, can you assess him?

And then, can you put him in

touch with us—would you mind us

using your apartment?”‘

Formal recruitment of reporters

was generally handled at high

levels—after the journalist had

undergone a thorough

background check. The actual

approach might even be made by

a deputy director or division chief.

On some occasions, no discussion

would he entered into until the

journalist had signed a pledge of

secrecy.

“The secrecy agreement was the

sort of ritual that got you into the

tabernacle,” said a former

assistant to the Director of

Central Intelligence. “After that

you had to play by the rules.”

David Attlee Phillips, former

Western Hemisphere chief of

clandestine services and a former

journalist himself, estimated in an

interview that at least 200

journalists signed secrecy

agreements or employment

contracts with the Agency in the

past twenty‑five years. Phillips,

who owned a small

English‑language newspaper in

Santiago, Chile, when he was

recruited by the CIA in 1950,

described the approach:

“Somebody from the Agency

says, ‘I want you to help me. 1

know you are a true‑blue

American, but I want you to sign

a piece of paper before I tell you

what it’s about.’ I didn’t hesitate

to sign, and a lot of newsmen

didn’t hesitate over the next

twenty years.”

“One of the things we always had

going for us in terms of enticing

reporters,” observed a CIA official

who coordinated some of the

arrangements with journalists,

CIA, then all Americans with those credentials are

suspect .... If the crisis of confidence faced by the news

business—along with the government—is to be

overcome, journalists must be willing to focus on

themselves the same spotlight they so relentlessly train

on others!’ But as Loory also noted: “When it was

reported... that newsmen themselves were on the payroll

of the CIA, the story caused a brief stir, and then was

dropped.”

During the 1976 investigation of the CIA by the Senate

Intelligence Committee, chaired by Senator Frank

Church, the dimensions of the Agency’s involvement with

the press became apparent to several members of the

panel, as well as to two or three investigators on the

staff. But top officials of the CIA, including former

directors William Colby and George Bush, persuaded the

committee to restrict its inquiry into the matter and to

deliberately misrepresent the actual scope of the

activities in its final report. The multivolurne report

contains nine pages in which the use of journalists is

discussed in deliberately vague and sometimes

misleading terms. It makes no mention of the actual

number of journalists who undertook covert tasks for the

CIA. Nor does it adequately describe the role played by

newspaper and broadcast executives in cooperating with

the Agency.

THE AGENCY’S DEALINGS WITH THE PRESS BEGAN

during the earliest stages of the Cold War. Allen Dulles,

who became director of the CIA in 1953, sought to

establish a recruiting‑and‑cover capability within

America’s most prestigious journalistic institutions. By

operating under the guise of accredited news

correspondents, Dulles believed, CIA operatives abroad

would be accorded a degree of access and freedom of

movement unobtainable under almost any other type of

cover.

American publishers, like so many other corporate and

institutional leaders at the time, were willing to commit

the resources of their companies to the struggle against

“global Communism.” Accordingly, the traditional line

separating the American press corps and government

was often indistinguishable: rarely was a news agency

used to provide cover for CIA operatives abroad without

the knowledge and consent of either its principal owner,

publisher or senior editor. Thus, contrary to the notion

that the CIA insidiously infiltrated the journalistic

community, there is ample evidence that America’s

leading publishers and news executives allowed

themselves and their organizations to become

handmaidens to the intelligence services. “Let’s not pick

on some poor reporters, for God’s sake,” William Colby

exclaimed at one point to the Church committee’s

investigators. “Let’s go to the managements. They were

witting.”  In all, about twenty‑five news organizations

including those listed at the beginning of this article)

provided cover for the Agency.

In addition to cover capability, Dulles initiated a

“debriefing” procedure under which American

correspondents returning from abroad routinely emptied

their notebooks and offered their impressions to Agency

personnel. Such arrangements, continued by Dulles’

successors, to the present day, were made with literally

dozens of news organizations. In the 1950s, it was not

uncommon for returning reporters to be met at the ship

by CIA officers. “There would be these guys from the CIA

flashing ID cards and looking like they belonged at the

Yale Club,” said Hugh Morrow, a former Saturday

Evening Post correspondent who is now press secretary

to former vice‑president Nelson Rockefeller. “It got to be

so routine that you felt a little miffed if you weren’t

asked.”

Carl Bernstein http://carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

3 of 17 5/24/17, 10:31 PM



“was that we could make them

look better with their home

offices. A foreign correspondent

with ties to the Company [the

CIA] stood a much better chance

than his competitors of getting

the good stories.”

Within the CIA,

journalist‑operatives were

accorded elite status, a

consequence of the common

experience journalists shared with

high‑level CIA officials. Many had

gone to the same schools as their

CIA handlers, moved in the same

circles, shared fashionably liberal,

anti‑Communist political values,

and were part of the same “old

boy” network that constituted

something of an establishment

elite in the media, politics and

academia of postwar America.

The most valued of these lent

themselves for reasons of

national service, not money.

The Agency’s use of journalists in

undercover operations has been

most extensive in Western Europe

(“That was the big focus, where

the threat was,” said one CIA

official), Latin America and the

Far East. In the 1950s and 1960s

journalists were used as

intermediaries—spotting, paying,

passing instructions—to members

of the Christian Democratic party

in Italy and the Social Democrats

in Germany, both of which

covertly received millions of

dollars from the CIA. During

those years “we had journalists

all over Berlin and Vienna just to

keep track of who the hell was

coming in from the East and what

they were up to,” explained a CIA

official.

In the Sixties, reporters were

used extensively in the CIA

offensive against Salvador Allende

in Chile; they provided funds to

Allende’s opponents and wrote

anti‑Allende propaganda for CIA

proprietary publications that were

distributed in Chile. (CIA officials

insist that they make no attempt

to influence the content of

American newspapers, but some

fallout is inevitable: during the

Chilean offensive, CIA‑generated

black propaganda transmitted on

the wire service out of Santiago

often turned up in American

publications.)

According to CIA officials, the

Agency has been particularly

sparing in its use of journalist

agents in Eastern Europe on

grounds that exposure might

result in diplomatic sanctions

against the United States or in

permanent prohibitions against

CIA officials almost always refuse to divulge the names

of journalists who have cooperated with the Agency.

They say it would be unfair to judge these individuals in

a context different from the one that spawned the

relationships in the first place. “There was a time when it

wasn’t considered a crime to serve your government,”

said one high‑level CIA official who makes no secret of

his bitterness. “This all has to be considered in the

context of the morality of the times, rather than against

latter‑day standards—and hypocritical standards at that.”

Many journalists who covered World War II were close to

people in the Office of Strategic Services, the wartime

predecessor of the CIA; more important, they were all on

the same side. When the war ended and many OSS

officials went into the CIA, it was only natural that these

relationships would continue. Meanwhile, the first

postwar generation of journalists entered the profession;

they shared the same political and professional values as

their mentors. “You had a gang of people who worked

together during World War II and never got over it,” said

one Agency official. “They were genuinely motivated and

highly susceptible to intrigue and being on the inside.

Then in the Fifties and Sixties there was a national

consensus about a national threat. The Vietnam War tore

everything to pieces—shredded the consensus and threw

it in the air.” Another Agency official observed: “Many

journalists didn’t give a second thought to associating

with the Agency. But there was a point when the ethical

issues which most people had submerged finally

surfaced. Today, a lot of these guys vehemently deny

that they had any relationship with the Agency.”

From the outset, the use of journalists was among the

CIA’s most sensitive undertakings, with full knowledge

restricted to the Director of Central Intelligence and a

few of his chosen deputies. Dulles and his successors

were fearful of what would happen if a

journalist‑operative’s cover was blown, or if details of the

Agency’s dealings with the press otherwise became

public. As a result, contacts with the heads of news 

organizations were normally initiated by Dulles and

succeeding Directors of Central Intelligence; by the

deputy directors and division chiefs in charge of covert

operations—Frank Wisner, Cord Meyer Jr., Richard

Bissell, Desmond FitzGerald, Tracy Barnes, Thomas

Karamessines and Richard Helms himself a former UPI

correspondent); and, occasionally, by others in the CIA

hierarchy known to have an unusually close social

relationship with a particular publisher or broadcast

executive.1

James Angleton, who was recently removed as the

Agency’s head of counterintelligence operations, ran a

completely independent group of journalist‑operatives

who performed sensitive and frequently dangerous

assignments; little is known about this group for the

simple reason that Angleton deliberately kept only the

vaguest of files.

The CIA even ran a formal training program in the 1950s

to teach its agents to be journalists. Intelligence officers

were “taught to make noises like reporters,” explained a

high CIA official, and were then placed in major news

organizations with help from management. “These were

the guys who went through the ranks and were told

‘You’re going to he a journalist,’” the CIA official said.

Relatively few of the 400‑some relationships described in

Agency files followed that pattern, however; most

involved persons who were already bona fide journalists

when they began undertaking tasks for the Agency.

The Agency’s relationships with journalists, as described

in CIA files, include the following general categories:

Carl Bernstein http://carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

4 of 17 5/24/17, 10:31 PM



American correspondents serving

in some countries. The same

officials claim that their use of

journalists in the Soviet Union has

been even more limited, but they

remain extremely guarded in

discussing the subject. They are

insistent, however, in maintaining

that the Moscow correspondents

of major news organizations have

not been “tasked” or controlled by

the Agency.

The Soviets, according to CIA

officials, have consistently raised

false charges of CIA affiliation

against individual American

reporters as part of a continuing

diplomatic game that often

follows the ups and downs of

Soviet‑American relations. The

latest such charge by the

Russians—against Christopher

Wren of the New York Times and

Alfred Friendly Jr., formerly of

Newsweek, has no basis in fact,

they insist.

CIA officials acknowledge,

however, that such charges will

persist as long as the CIA

continues to use journalistic cover

and maintain covert affiliations

with individuals in the profession.

But even an absolute prohibition

against Agency use of journalists

would not free reporters from

suspicion, according to many

Agency officials. “Look at the

Peace Corps,” said one source.

“We have had no affiliation there

and they [foreign governments]

still throw them out”

■ Legitimate, accredited staff members of news

organizations—usually reporters. Some were paid; some

worked for the Agency on a purely voluntary basis. This

group includes many of the best‑known journalists who

carried out tasks for the CIA. The files show that the

salaries paid to reporters by newspaper and broadcast

networks were sometimes supplemented by nominal

payments from the CIA, either in the form of retainers,

travel expenses or outlays for specific services

performed.  Almost all the payments were made in cash.

The accredited category also includes photographers,

administrative personnel of foreign news bureaus and

members of broadcast technical crews.)

Two of the Agency’s most valuable personal relationships

in the 1960s, according to CIA officials, were with

reporters who covered Latin America—Jerry O’Leary of

the Washington Star and Hal Hendrix of the Miami News,

a Pulitzer Prize winner who became a high official of the

International Telephone and Telegraph Corporation.

Hendrix was extremely helpful to the Agency in providing

information about individuals in Miami’s Cuban exile

community. O’Leary was considered a valued asset in

Haiti and the Dominican Republic. Agency files contain

lengthy reports of both men’s activities on behalf of the

CIA.

O’Leary maintains that his dealings were limited to the

normal give‑and‑take that goes on between reporters

abroad and their sources. CIA officials dispute the

contention: “There’s no question Jerry reported for us,”

said one. “Jerry did assessing and spotting [of

prospective agents] but he was better as a reporter for

us.” Referring to O’Leary’s denials, the official added: “I

don’t know what in the world he’s worried about unless

he’s wearing that mantle of integrity the Senate put on

you journalists.”

O’Leary attributes the difference of opinion to semantics.

“I might call them up and say something like, ‘Papa Doc

has the clap, did you know that?’ and they’d put it in the

file. I don’t consider that reporting for them.... it’s useful

to be friendly to them and, generally, I felt friendly to

them. But I think they were more helpful to me than I

was to them.” O’Leary took particular exception to being

described in the same context as Hendrix. “Hal was

really doing work for them,” said O’Leary. “I’m still with the Star. He ended up at ITT.”

Hendrix could not be reached for comment. According to Agency officials, neither Hendrix nor

O’Leary was paid by the CIA.

■ Stringers2 and freelancers. Most were payrolled by the Agency under standard contractual

terms. Their journalistic credentials were often supplied by cooperating news organizations.

some filed news stories; others reported only for the CIA. On some occasions, news

organizations were not informed by the CIA that their stringers were also working for the

Agency.

■ Employees of so‑called CIA “proprietaries.” During the past twenty‑five years, the Agency

has secretly bankrolled numerous foreign press services, periodicals and newspapers—both

English and foreign language—which provided excellent cover for CIA operatives. One such

publication was the Rome Daily American, forty percent of which was owned by the CIA until

the 1970s. The Daily American went out of business this year,

■ Editors, publishers and broadcast network executives. The CIAs relationship with most news

executives differed fundamentally from those with working reporters and stringers, who were

much more subject to direction from the Agency. A few executives—Arthur Hays Sulzberger of

the New York Times among them—signed secrecy agreements. But such formal

understandings were rare: relationships between Agency officials and media executives were

usually social—”The P and Q Street axis in Georgetown,” said one source. “You don’t tell

Wilharn Paley to sign a piece of paper saying he won’t fink.”

■ Columnists and commentators. There are perhaps a dozen well known columnists and

broadcast commentators whose relationships with the CIA go far beyond those normally

maintained between reporters and their sources. They are referred to at the Agency as

“known assets” and can be counted on to perform a variety of undercover tasks; they are

considered receptive to the Agency’s point of view on various subjects. Three of the most

Carl Bernstein http://carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

5 of 17 5/24/17, 10:31 PM



widely read columnists who maintained such ties with the Agency are C.L. Sulzberger of the

New York Times, Joseph Alsop, and the late Stewart Alsop, whose column appeared in the

New York Herald‑Tribune, the Saturday Evening Post and Newsweek. CIA files contain reports

of specific tasks all three undertook. Sulzberger is still regarded as an active asset by the

Agency. According to a senior CIA official, “Young Cy Sulzberger had some uses.... He signed

a secrecy agreement because we gave him classified information.... There was sharing, give

and take. We’d say, ‘Wed like to know this; if we tell you this will it help you get access to

so‑and‑so?’ Because of his access in Europe he had an Open Sesame. We’d ask him to just

report: ‘What did so‑and‑so say, what did he look like, is he healthy?’ He was very eager, he

loved to cooperate.” On one occasion, according to several CIA officials, Sulzberger was given

a briefing paper by the Agency which ran almost verbatim under the columnist’s byline in the

Times. “Cycame out and said, ‘I’m thinking of doing a piece, can you give me some

background?’” a CIA officer said. “We gave it to Cy as a background piece and Cy gave it to

the printers and put his name on it.” Sulzberger denies that any incident occurred. “A lot of

baloney,” he said.

Sulzberger claims that he was never formally “tasked” by the Agency and that he “would

never get caught near the spook business. My relations were totally informal—I had a

goodmany friends,” he said. “I’m sure they consider me an asset. They can ask me questions.

They find out you’re going to Slobovia and they say, ‘Can we talk to you when you get back?’

... Or they’ll want to know if the head of the Ruritanian government is suffering from

psoriasis. But I never took an assignment from one of those guys.... I’ve known Wisner well,

and Helms and even McCone [former CIA director John McCone] I used to play golf with. But

they’d have had to he awfully subtle to have used me.

Sulzberger says he was asked to sign the secrecy agreement in the 1950s. “A guy came

around and said, ‘You are a responsible newsman and we need you to sign this if we are

going to show you anything classified.’ I said I didn’t want to get entangled and told them,

‘Go to my uncle [Arthur Hays Sulzberger, then publisher of the New York Times] and if he

says to sign it I will.’” His uncle subsequently signed such an agreement, Sulzberger said, and

he thinks he did too, though he is unsure. “I don’t know, twenty‑some years is a long time.”

He described the whole question as “a bubble in a bathtub.”

Stewart Alsop’s relationship with the Agency was much more extensive than Sulzberger’s.

One official who served at the highest levels in the CIA said flatly: “Stew Alsop was a CIA

agent.” An equally senior official refused to define Alsop’s relationship with the Agency except

to say it was a formal one. Other sources said that Alsop was particularly helpful to the

Agency in discussions with, officials of foreign governments—asking questions to which the

CIA was seeking answers, planting misinformation advantageous to American policy,

assessing opportunities for CIA recruitment of well‑placed foreigners.

“Absolute nonsense,” said Joseph Alsop of the notion that his brother was a CIA agent. “I was

closer to the Agency than Stew was, though Stew was very close. I dare say he did perform

some tasks—he just did the correct thing as an American.... The Founding Fathers [of the

CIA] were close personal friends of ours. Dick Bissell [former CIA deputy director] was my

oldest friend, from childhood. It was a social thing, my dear fellow. I never received a dollar, I

never signed a secrecy agreement. I didn’t have to.... I’ve done things for them when I

thought they were the right thing to do. I call it doing my duty as a citizen.

Alsop is willing to discuss on the record only two of the tasks he undertook: a visit to Laos in

1952 at the behest of Frank Wisner, who felt other American reporters were using

anti‑American sources about uprisings there; and a visit to the Phillipines in 1953 when the

CIA thought his presence there might affect the outcome of an election. “Des FitzGerald urged

me to go,” Alsop recalled. “It would be less likely that the election could be stolen [by the

opponents of Ramon Magsaysay] if the eyes of the world were on them. I stayed with the

ambassador and wrote about what happened.”

Alsop maintains that he was never manipulated by the Agency. “You can’t get entangled so

they have leverage on you,” he said. “But what I wrote was true. My view was to get the

facts. If someone in the Agency was wrong, I stopped talking to them—they’d given me

phony goods.” On one occasion, Alsop said, Richard Helms authorized the head of the

Agency’s analytical branch to provide Alsop with information on Soviet military presence along

the Chinese border. “The analytical side of the Agency had been dead wrong about the war in

Vietnam—they thought it couldn’t be won,” said Alsop. “And they were wrong on the Soviet

buildup. I stopped talking to them.” Today, he says, “People in our business would be

outraged at the kinds of suggestions that were made to me. They shouldn’t be. The CIA did

not open itself at all to people it did not trust. Stew and I were trusted, and I’m proud of it.”

MURKY DETAILS OF CIA RELATIONSHIPS WITH INDIVIDUALS and news organizations began

trickling out in 1973 when it was first disclosed that the CIA had, on occasion, employed

journalists. Those reports, combined with new information, serve as casebook studies of the

Agency’s use of journalists for intelligence purposes. They include:

■ The New York Times. The Agency’s relationship with the Times was by far its most valuable

among newspapers, according to CIA officials. From 1950 to 1966, about ten CIA employees

Carl Bernstein http://carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

6 of 17 5/24/17, 10:31 PM



were provided Times cover under arrangements approved by the newspaper’s late publisher,

Arthur Hays Sulzberger. The cover arrangements were part of a general Times policy—set by

Sulzberger—to provide assistance to the CIA whenever possible.

Sulzberger was especially close to Allen Dulles. “At that level of contact it was the mighty

talking to the mighty,” said a high‑level CIA official who was present at some of the

discussions. “There was an agreement in principle that, yes indeed, we would help each other.

The question of cover came up on several occasions.  It was agreed that the actual

arrangements would be handled by subordinates.... The mighty didn’t want to know the

specifics; they wanted plausible deniability.

A senior CIA official who reviewed a portion of the Agency’s files on journalists for two hours

onSeptember 15th, 1977, said he found documentation of five instances in which the Times

had provided cover for CIA employees between 1954 and 1962. In each instance he said, the

arrangements were handled by executives of the Times; the documents all contained

standard Agency language “showing that this had been checked out at higher levels of the

New York Times,” said the official. The documents did not mention Sulzberger’s name,

however—only those of subordinates whom the official refused to identify.

The CIA employees who received Times credentials posed as stringers for the paper abroad

and worked as members of clerical staffs in the Times’ foreign bureaus. Most were American;

two or three were foreigners.

CIA officials cite two reasons why the Agency’s working relationship with the Times was closer

and more extensive than with any other paper: the fact that the Times maintained the largest

foreign news operation in American daily journalism; and the close personal ties between the

men who ran both institutions.

Sulzberger informed a number of reporters and editors of his general policy of cooperation

with the Agency. “We were in touch with them—they’d talk to us and some cooperated,” said

a CIA official. The cooperation usually involved passing on information and “spotting”

prospective agents among foreigners.

Arthur Hays Sulzberger signed a secrecy agreement with the CIA in the 1950s, according to

CIA officials—a fact confirmed by his nephew, C.L. Sulzberger. However, there are varying

interpretations of the purpose of the agreement: C.L. Sulzberger says it represented nothing

more than a pledge not to disclose classified information made available to the publisher. That

contention is supported by some Agency officials. Others in the Agency maintain that the

agreement represented a pledge never to reveal any of the Times’ dealings with the CIA,

especially those involving cover. And there are those who note that, because all cover

arrangements are classified, a secrecy agreement would automatically apply to them.

Attempts to find out which individuals in the Times organization made the actual

arrangements for providing credentials to CIA personnel have been unsuccessful. In a letter

to reporter Stuart Loory in 1974, Turner Cadedge, managing editor of the Times from 1951 to

1964, wrote that approaches by the CIA had been rebuffed by the newspaper. “I knew

nothing about any involvement with the CIA... of any of our foreign correspondents on the

New York Times. I heard many times of overtures to our men by the CIA, seeking to use their

privileges, contacts, immunities and, shall we say, superior intelligence in the sordid business

of spying and informing. If any one of them succumbed to the blandishments or cash offers, I

was not aware of it. Repeatedly, the CIA and other hush‑hush agencies sought to make

arrangements for ‘cooperation’ even with Times management, especially during or soon after

World War II, but we always resisted. Our motive was to protect our credibility.”

According to Wayne Phillips, a former Timesreporter, the CIA invoked Arthur Hays

Sulzberger’s name when it tried to recruit him as an undercover operative in 1952 while he

was studying at Columbia University’s Russian Institute. Phillips said an Agency official told

him that the CIA had “a working arrangement” with the publisher in which other reporters

abroad had been placed on the Agency’s payroll. Phillips, who remained at the Times until

1961, later obtained CIA documents under the Freedom of Information Act which show that

the Agency intended to develop him as a clandestine “asset” for use abroad.

On January 31st, 1976, the Times carried a brief story describing the ClAs attempt to recruit

Phillips. It quoted Arthur Ochs Sulzberger, the present publisher, as follows: “I never heard of

the Times being approached, either in my capacity as publisher or as the son of the late Mr.

Sulzberger.” The Times story, written by John M. Crewdson, also reported that Arthur Hays

Sulzberger told an unnamed former correspondent that he might he approached by the CIA

after arriving at a new post abroad. Sulzberger told him that he was not “under any obligation

to agree,” the story said and that the publisher himself would be “happier” if he refused to

cooperate. “But he left it sort of up to me,” the Times quoted its former reporter as saying.

“The message was if I really wanted to do that, okay, but he didn’t think it appropriate for a

Times correspondent”

C.L. Sulzberger, in a telephone interview, said he had no knowledge of any CIA personnel

using Times cover or of reporters for the paper working actively for the Agency. He was the

Carl Bernstein http://carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

7 of 17 5/24/17, 10:31 PM



paper’s chief of foreign service from 1944 to 1954 and expressed doubt that his uncle would

have approved such arrangements. More typical of the late publisher, said  Sulzberger, was a

promise made to Allen Dulles’ brother, John Foster, then secretary of state, that no Times

staff member would be permitted to accept an invitation to visit the People’s Republic of China

without John Foster Dulles’ consent. Such an invitation was extended to the publisher’s

nephew in the 1950s; Arthur Sulzberger forbade him to accept it. “It was seventeen years

before another Times correspondent was invited,” C.L. Sulzberger recalled.

■ The Columbia Broadcasting System. CBS was unquestionably the CIAs most valuable

broadcasting asset. CBS President William Paley and Allen Dulles enjoyed an easy working

and social relationship. Over the years, the network provided cover for CIA employees,

including at least one well‑known foreign correspondent and several stringers; it supplied

outtakes of newsfilm to the CIA3; established a formal channel of communication between the

Washington bureau chief and the Agency; gave the Agency access to the CBS newsfilm

library; and allowed reports by CBS correspondents to the Washington and New York

newsrooms to be routinely monitored by the CIA. Once a year during the 1950s and early

1960s, CBS correspondents joined the CIA hierarchy for private dinners and briefings.

The details of the CBS‑CIA arrangements were worked out by subordinates of both Dulles and

Paley. “The head of the company doesn’t want to know the fine points, nor does the director,”

said a CIA official. “Both designate aides to work that out. It keeps them above the battle.”

Dr. Frank Stanton, for 25 years president of the network, was aware of the general

arrangements Paley made with Dulles—including those for cover, according to CIA officials.

Stanton, in an interview last year, said he could not recall any cover arrangements.) But

Paley’s designated contact for the Agency was Sig Mickelson, president of CBS News between

1954 and 1961. On one occasion, Mickelson has said, he complained to Stanton about having

to use a pay telephone to call the CIA, and Stanton suggested he install a private line,

bypassing the CBS switchboard, for the purpose. According to Mickelson, he did so. Mickelson

is now president of Radio Free Europe and Radio Liberty, both of which were associated with

the CIA for many years.

In 1976, CBS News president Richard Salant ordered an in‑house investigation of the

network's dealings with the CIA. Some of its findings were first disclosed by Robert Scheer in

the Los Angeles Times.) But Salant's report makes no mention of some of his own dealings

with the Agency, which continued into the 1970s.

Many details about the CBS‑CIA relationship were found in Mickelson's files by two

investigators for Salant. Among the documents they found was a September 13th, 1957,

memo to Mickelson fromTed Koop, CBS News bureau chief  in Washington from 1948 to 1961.

It describes a phone call to Koop from Colonel Stanley Grogan of the CIA: "Grogan phoned to

say that Reeves [J. B. Love Reeves, another CIA official] is going to New York to be in charge

of the CIA contact office there and will call to see you and some of your confreres. Grogan

says normal activities will continue to channel through the Washington office of CBS News."

The report to Salant also states: "Further investigation of Mickelson's files reveals some

details of the relationship between the CIA and CBS News.... Two key administrators of this

relationship were Mickelson and Koop.... The main activity appeared to be the delivery of CBS

newsfilm to the CIA.... In addition there is evidence that, during 1964 to 1971, film material,

including some outtakes, were supplied by the CBS Newsfilm Library to the CIA through and

at the direction of Mr. Koop4.... Notes in Mr. Mickelson's files indicate that the CIA used CBS

films for training... All of the above Mickelson activities were handled on a confidential basis

without mentioning the words Central Intelligence Agency. The films were sent to individuals

at post‑office box numbers and were paid for by individual, nor government, checks. ..."

Mickelson also regularly sent the CIA an internal CBS newsletter, according to the report.

Salant's investigation led him to conclude that Frank Kearns, a CBS‑TV reporter from 1958 to

1971, "was a CIA guy who got on the payroll somehow through a CIA contact with somebody

at CBS." Kearns and Austin Goodrich, a CBS stringer, were undercover CIA employees, hired

under arrangements approved by Paley.

Last year a spokesman for Paley denied a report by former CBS correspondent Daniel Schorr

that Mickelson and he had discussed Goodrich's CIA status during a meeting with two Agency

representatives in 1954. The spokesman claimed Paley had no knowledge that Goodrich had

worked for the CIA. "When I moved into the job I was told by Paley that there was an ongoing

relationship with the CIA," Mickelson said in a recent interview. "He introduced me to two

agents who he said would keep in touch. We all discussed the Goodrich situation and film

arrangements. I assumed this was a normal relationship at the time. This was at the height of

the Cold War and I assumed the communications media were cooperating—though the

Goodrich matter was compromising.

At the headquarters of CBS News in New York, Paley's cooperation with the CIA is taken for

granted by many news executives and reporters, despite tile denials. Paley, 76, was not

interviewed by Salant's investigators. "It wouldn't do any good," said one CBS executive. "It

is the single subject about which his memory has failed."

Salant discussed his own contacts with the CIA, and the fact he continued many of his

Carl Bernstein http://carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

8 of 17 5/24/17, 10:31 PM



predecessor's practices, in an interview with this reporter last year. The contacts, he said,

began in February 1961, "when I got a phone call from a CIA man who said he had a working

relationship with Sig Mickelson. The man said, 'Your bosses know all about it.'"  According to

Salant, the CIA representative asked that CBS continue to supply the Agency with unedited

newstapes and make its correspondents available for debriefingby Agency officials. Said

Salant: "I said no on talking to the reporters, and let them see broadcast tapes, but no

outtakes.  This went on for a number of years—into the early Seventies."

In 1964 and 1965, Salant served on a super-secret CIA task force which explored methods of

beaming American propaganda broadcasts to the People's Republic of China. The other

members of the four‑man study team were Zbigniew Brzezinski, then a professor at Columbia

University; William Griffith, then professor of political science at the Massachusetts Institute

of Technology., and John Haves, then vice‑president of the Washington Post Company for

radio‑TV5. The principal government officials associated with the project were Cord Meyer of

the CIA; McGeorge Bundy, then special assistant to the president for national security;

Leonard Marks, then director of the USIA; and Bill Moyers, then special assistant to President

Lyndon Johnson and now a CBS correspondent.

Salant's involvement in the project began with a call from Leonard Marks, "who told me the

White House wanted to form a committee of four people to make a study of U.S. overseas

broadcasts behind the Iron Curtain." When Salant arrived in Washington for the first meeting

he was told that the project was CIA sponsored. "Its purpose," he said, "was to determine

how best to set up shortwave broadcasts into Red China." Accompanied by a CIA officer

named Paul Henzie, the committee of four subsequently traveled around the world inspecting

facilities run by Radio Free Europe and Radio Liberty both CIA‑run operations at the time), the

Voice of America and Armed Forces Radio. After more than a year of study, they submitted a

report to Moyers recommending that the government establish a broadcast service, run by

the Voice of America, to be beamed at the People's Republic of China. Salant has served two

tours as head of CBS News, from 1961‑64 and 1966‑present. At the time of the China project

he was a CBS corporate executive.)

■ Time and Newsweek magazines. According to CIA and Senate sources, Agency files contain

written agreements with former foreign correspondents and stringers for both the weekly

news magazines.  The same sources refused to say whether the CIA has ended all its

associations with individuals who work for the two publications. Allen Dulles often interceded

with his good friend, the late Henry Luce, founder of Time and Life magazines, who readily

allowed certain members of his staff to work for the Agency and agreed to provide jobs and

credentials for other CIA operatives who lacked journalistic experience.

For many years, Luce's personal emissary to the CIA was C.D. Jackson, a Time Inc.,

vice‑president who was publisher of Life magazine from 1960 until his death in 1964.While a

Time executive, Jackson coauthored a CIA‑sponsored study recommending the reorganization

of the American intelligence services in the early 1950s. Jackson, whose Time‑Life service was

interrupted by a one‑year White House tour as an assistant to President Dwight Eisenhower,

approved specific arrangements for providing CIA employees with Time‑Life cover. Some of

these arrangements were made with the knowledge of Luce's wife, Clare Boothe. Other

arrangements for Time cover, according to CIA officials including those who dealt with Luce),

were made with the knowledge of Hedley Donovan, now editor‑in‑chief of Time Inc. Donovan,

who took over editorial direction of all Time Inc. publications in 1959, denied in a telephone

interview that he knew of any such arrangements. "I was never approached and I'd be

amazed if Luce approved such arrangements," Donovan said. "Luce had a very scrupulous

regard for the difference between journalism and government."

In the 1950s and early 1960s, Time magazine's foreign correspondents attended CIA

"briefing" dinners similar to those the CIA held for CBS. And Luce, according to CIA officials,

made it a regular practice to brief Dulles or other high Agency officials when he returned from

his frequent trips abroad. Luce and the men who ran his magazines in the 1950s and 1960s

encouraged their foreign correspondents to provide help to the CIA, particularly information

that might be useful to the Agency for intelligence purposes or recruiting foreigners.

At Newsweek, Agency sources reported, the CIA engaged the services of' several foreign

correspondents and stringers under arrangements approved by senior editors at the

magazine. Newsweek's stringer in Rome in the mid‑Fifties made little secret of the fact that

he worked for the CIA. Malcolm Muir, Newsweek's editor from its founding in 1937 until its

sale to the Washington Post Company in 1961, said in a recent interview that his dealings

with the CIA were limited to private briefings he gave Allen Dulles after trips abroad and

arrangements he approved for regular debriefing of Newsweek correspondents by the Agency.

He said that he had never provided cover for CIA operatives, but that others high in the

Newsweek organization might have done so without his knowledge.

"I would have thought there might have been stringers who were agents, but I didn't know

who they were," said Muir. "I do think in those days the CIA kept pretty close touch with all

responsible reporters. Whenever I heard something that I thought might be of interest to

Allen Dulles, I'd call him up.... At one point he appointed one of his CIA men to keep in

regular contact with our reporters, a chap that I knew but whose name I can't remember. I

Carl Bernstein http://carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

9 of 17 5/24/17, 10:31 PM



had a number of friends in Alien Dulles' organization." Muir said that Harry Kern, Newsweek's

foreign editor from 1945 until 1956, and Ernest K. Lindley, the magazine's Washington bureau

chief during the same period "regularly checked in with various fellows in the CIA."

"To the best of my knowledge." said Kern, "nobody at Newsweek worked for the CIA... The

informal relationship was there. Why have anybody sign anything? What we knew we told

them [the CIA] and the State Department.... When I went to Washington, I would talk to

Foster or Allen Dulles about what was going on. ... We thought it was admirable at the time.

We were all on the same side." CIA officials say that Kern's dealings with the Agency were

extensive. In 1956, he left Newsweek to run Foreign Reports, a Washington‑based newsletter

whose subscribers Kern refuses to identify.

Ernest Lindley, who remained at Newsweek until 1961, said in a recent interview that he

regularly consulted with Dulles and other high CIA officials before going abroad and briefed

them upon his return. "Allen was very helpful to me and I tried to reciprocate when I could,"

he said. "I'd give him my impressions of people I'd met overseas. Once or twice he asked me

to brief a large group of intelligence people; when I came back from the Asian‑African

conference in 1955, for example; they mainly wanted to know about various people."

As Washington bureau chief, Lindley said he learned from Malcolm Muir that the magazine's

stringer in southeastern Europe was a CIA contract employee—given credentials under

arrangements worked out with the management. "I remember it came up—whether it was a

good idea to keep this person from the Agency; eventually it was decided to discontinue the

association," Lindley said.

When Newsweek waspurchased by the Washington Post Company, publisher Philip L. Graham

was informed by Agency officials that the CIA occasionally used the magazine for cover

purposes, according to CIA sources. "It was widely known that Phil Graham was somebody

you could get help from," said a former deputy director of the Agency. "Frank Wisner dealt

with him." Wisner, deputy director of the CIA from 1950 until shortly before his suicide in

1965, was the Agency's premier orchestrator of "black" operations, including many in which

journalists were involved. Wisner liked to boast of his "mighty Wurlitzer," a wondrous

propaganda instrument he built, and played, with help from the press.) Phil Graham was

probably Wisner's closest friend. But Graharn, who committed suicide in 1963, apparently

knew little of the specifics of any cover arrangements with Newsweek, CIA sources said.

In 1965‑66, an accredited Newsweek stringer in the Far East was in fact a CIA contract

employee earning an annual salary of $10,000 from the Agency, according to Robert T. Wood,

then a CIA officer in the Hong Kong station. Some, Newsweek correspondents and stringers

continued to maintain covert ties with the Agency into the 1970s, CIA sources said.

Information about Agency dealings with the Washington Post newspaper is extremely sketchy.

According to CIA officials, some Post stringers have been CIA employees, but these officials

say they do not know if anyone in the Post management was aware of the arrangements.

All editors‑in‑chief and managing editors of the Post since 1950 say they knew of no formal

Agency relationship with either stringers or members of the Post staff. “If anything was done

it was done by Phil without our knowledge,” said one. Agency officials, meanwhile, make no

claim that Post staff members have had covert affiliations with the Agency while working for

the paper.6

Katharine Graham, Philip Graham’s widow and the current publisher of the Post, says she has

never been informed of any CIA relationships with either Post or Newsweek personnel. In

November of 1973, Mrs. Graham called William Colby and asked if any Post stringers or staff

members were associated with the CIA. Colby assured her that no staff members were

employed by the Agency but refused to discuss the question of stringers.

■ The Louisville Courier‑Journal. From December 1964 until March 1965, a CIA undercover

operative named Robert H. Campbell worked on the Courier‑Journal. According to high‑level

CIA sources, Campbell was hired by the paper under arrangements the Agency made with

Norman E. Isaacs, then executive editor of the Courier‑Journal. Barry Bingham Sr., then

publisher of the paper, also had knowledge of the arrangements, the sources said. Both

Isaacs and Bingham have denied knowing that Campbell was an intelligence agent when he

was hired.

The complex saga of Campbell’s hiring was first revealed in a Courier‑Journal story written by

James R Herzog on March 27th, 1976, during the Senate committee’s investigation, Herzog’s

account began: “When 28‑year‑old Robert H. Campbell was hired as a Courier‑Journal

reporter in December 1964, he couldn’t type and knew little about news writing.” The account

then quoted the paper’s former managing editor as saying that Isaacs told him that Campbell

was hired as a result of a CIA request: “Norman said, when he was in Washington [in 1964],

he had been called to lunch with some friend of his who was with the CIA [and that] he

wanted to send this young fellow down to get him a little knowledge of newspapering.” All

aspects of Campbell’s hiring were highly unusual. No effort had been made to check his

credentials, and his employment records contained the following two notations: “Isaacs has

Carl Bernstein http://carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

10 of 17 5/24/17, 10:31 PM



files of correspondence and investigation of this man”; and, “Hired for temporary work—no

reference checks completed or needed.”

The level of Campbell’s journalistic abilities apparently remained consistent during his stint at

the paper, “The stuff that Campbell turned in was almost unreadable,” said a former assistant

city editor. One of Campbell’s major reportorial projects was a feature about wooden Indians.

It was never published. During his tenure at the paper, Campbell frequented a bar a few steps

from the office where, on occasion, he reportedly confided to fellow drinkers that he was a

CIA employee.

According to CIA sources, Campbell’s tour at the Courier‑Journal was arranged to provide him

with a record of journalistic experience that would enhance the plausibility of future

reportorial cover and teach him something about the newspaper business. The

Courier‑Journal’s investigation also turned up the fact that before coming to Louisville he had

worked briefly for the Hornell, New York, Evening Tribune, published by Freedom News, Inc.

CIA sources said the Agency had made arrangements with that paper’s management to

employ Campbell.7

At the Courier‑Journal, Campbell was hired under arrangements made with Isaacs and

approved by Bingham, said CIA and Senate sources. “We paid the Courier‑Journal so they

could pay his salary,” said an Agency official who was involved in the transaction. Responding

by letter to these assertions, Isaacs, who left Louisville to become president and publisher of

the Wilmington Delaware) News & Journal, said: “All I can do is repeat the simple truth—that

never, under any circumstances, or at any time, have I ever knowingly hired a government

agent. I’ve also tried to dredge my memory, but Campbell’s hiring meant so little to me that

nothing emerges.... None of this is to say that I couldn’t have been ‘had.’”.Barry Bingham Sr.,

said last year in a telephone interview that he had no specific memory of Campbell’s hiring

and denied that he knew of any arrangements between the newspaper’s management and the

CIA. However, CIA officials said that the Courier‑Journal, through contacts with Bingham,

provided other unspecified assistance to the Agency in the 1950s and 1960s. The

Courier‑Journal’s detailed, front‑page account of Campbell’s hiring was initiated by Barry

Bingham Jr., who succeeded his father as editor and publisher of the paper in 1971. The

article is the only major piece of self‑investigation by a newspaper that has appeared on this

subject.8

■ The American Broadcasting Company and the National Broadcasting Company. According to

CIA officials, ABC continued to provide cover for some CIA operatives through the 1960s. One

was Sam Jaffe who CIA officials said performed clandestine tasks for the Agency. Jaffe has

acknowledged only providing the CIA with information. In addition, another well‑known

network correspondent performed covert tasks for the Agency, said CIA sources. At the time

of the Senate bearings, Agency officials serving at the highest levels refused to say whether

the CIA was still maintaining active relationships with members of the ABC‑News organization.

All cover arrangements were made with the knowledge off ABC executives, the sources said.

These same sources professed to know few specifies about the Agency’s relationships with

NBC, except that several foreign correspondents of the network undertook some assignments

for the Agency in the 1950s and 1960s. “It was a thing people did then,” said Richard Wald,

president of NBC News since 1973. “I wouldn’t be surprised if people here—including some of

the correspondents in those days—had connections with the Agency.”

■ The Copley Press, and its subsidiary, the Copley News Service. This relationship, first

disclosed publicly by reporters Joe Trento and Dave Roman in Penthouse magazine, is said by

CIA officials to have been among the Agency’s most productive in terms of getting “outside”

cover for its employees. Copley owns nine newspapers in California and Illinois—among them

the San Diego Union and Evening Tribune. The Trento‑Roman account, which was financed by

a grant from the Fund for Investigative Journalism, asserted that at least twenty‑three Copley

News Service employees performed work for the CIA. “The Agency’s involvement with the

Copley organization is so extensive that it’s almost impossible to sort out,” said a CIA official

who was asked about the relationship late in 1976. Other Agency officials said then that

James S. Copley, the chain’s owner until his death in 1973, personally made most of the

cover arrangements with the CIA.

According to Trento and Roman, Copley personally volunteered his news service to

then‑president Eisenhower to act as “the eyes and ears” against “the Communist threat in

Latin and Central America” for “our intelligence services.”  James Copley was also the guiding

hand behind the Inter‑American Press Association, a CIA‑funded organization with heavy

membership among right‑wing Latin American newspaper editors.

■ Other major news organizations. According to Agency officials, CIA files document additional

cover arrangements with the following news‑gathering organizations, among others: the New

York Herald‑Tribune, the Saturday‑Evening Post, Scripps‑Howard Newspapers, Hearst

Newspapers Seymour K. Freidin, Hearst’s current London bureau chief and a former

 Herald‑Tribune editor and correspondent, has been identified as a CIA operative by Agency

sources), Associated Press,9 United Press International, the Mutual Broadcasting System,

Carl Bernstein http://carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

11 of 17 5/24/17, 10:31 PM



Reuters and the Miami Herald. Cover arrangements with the Herald, according to CIA officials,

were unusual in that they were made “on the ground by the CIA station in Miami, not from

CIA headquarters.

“And that’s just a small part of the list,” in the words of one official who served in the CIA

hierarchy. Like many sources, this official said that the only way to end the uncertainties

about aid furnished the Agency by journalists is to disclose the contents of the CIA files—a

course opposed by almost all of the thirty‑five present and former CIA officials interviewed

over the course of a year.

COLBY CUTS HIS LOSSES

THE CIA’S USE OF JOURNALISTS CONTINUED VIRTUALLY unabated until 1973 when, in

response to public disclosure that the Agency had secretly employed American reporters,

William Colby began scaling down the program. In his public statements, Colby conveyed the

impression that the use of journalists had been minimal and of limited importance to the

Agency.

He then initiated a series of moves intended to convince the press, Congress and the public

that the CIA had gotten out of the news business. But according to Agency officials, Colby had

in fact thrown a protective net around his valuable intelligence in the journalistic community.

He ordered his deputies to maintain Agency ties with its best journalist contacts while

severing formal relationships with many regarded as inactive, relatively unproductive or only

marginally important. In reviewing Agency files to comply with Colby’s directive, officials

found that many journalists had not performed useful functions for the CIA in years. Such

relationships, perhaps as many as a hundred, were terminated between 1973 and 1976.

Meanwhile, important CIA operatives who had been placed on the staffs of some major

newspaper and broadcast outlets were told to resign and become stringers or freelancers,

thus enabling Colby to assure concerned editors that members of their staffs were not CIA

employees. Colby also feared that some valuable stringer‑operatives might find their covers

blown if scrutiny of the Agency’s ties with journalists continued. Some of these individuals

were reassigned to jobs on so‑called proprietary publications—foreign periodicals and

broadcast outlets secretly funded and staffed by the CIA. Other journalists who had signed

formal contracts with the CIA—making them employees of the Agency—were released from

their contracts, and asked to continue working under less formal arrangements.

In November 1973, after many such shifts had been made, Colby told reporters and editors

from the New York Times and the Washington Star that the Agency had “some three dozen”

American newsmen “on the CIA payroll,” including five who worked for “general‑circulation

news organizations.” Yet even while the Senate Intelligence Committee was holding its

hearings in 1976, according to high‑level CIA sources, the CIA continued to maintain ties with

seventy‑five to ninety journalists of every description—executives, reporters, stringers,

photographers, columnists, bureau clerks and members of broadcast technical crews. More

than half of these had been moved off CIA contracts and payrolls but they were still bound by

other secret agreements with the Agency. According to an unpublished report by the House

Select Committee on Intelligence, chaired by Representative Otis Pike, at least fifteen news

organizations were still providing cover for CIA operatives as of 1976.

Colby, who built a reputation as one of the most skilled undercover tacticians in the CIA’s

history, had himself run journalists in clandestine operations before becoming director in

1973. But even he was said by his closest associates to have been disturbed at how

extensively and, in his view, indiscriminately, the Agency continued to use journalists at the

time he took over. “Too prominent,” the director frequently said of some of the individuals

and news organizations then working with the CIA. Others in the Agency refer to their

best‑known journalistic assets as “brand names.”)

“Colby’s concern was that he might lose the resource altogether unless we became a little

more careful about who we used and how we got them,” explained one of the former

director’s deputies. The thrust of Colby’s subsequent actions was to move the Agency’s

affiliations away from the so‑called “majors” and to concentrate them instead in smaller

newspaper chains, broadcasting groups and such specialized publications as trade journals

and newsletters.

After Colby left the Agency on January 28th, 1976, and was succeeded by George Bush, the

CIA announced a new policy: “Effective immediately, the CIA will not enter into any paid or

contractual relationship with any full‑time or part‑time news correspondent accredited by any

U.S. news service, newspaper, periodical, radio or television network or station” At the time of

the announcement, the Agency acknowledged that the policy would result in termination of

less than half of the relationships with the 50 U.S. journalists it said were still affiliated with

the Agency. The text of the announcement noted that the CIA would continue to “welcome”

the voluntary, unpaid cooperation of journalists. Thus, many relationships were permitted to

remain intact.

The Agency’s unwillingness to end its use of journalists and its continued relationships with

some news executives is largely the product of two basic facts of the intelligence game:

Carl Bernstein http://carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

12 of 17 5/24/17, 10:31 PM



journalistic cover is ideal because of the inquisitive nature of a reporter’s job; and many other

sources of institutional cover have been denied the CIA in recent years by businesses,

foundations and educational institutions that once cooperated with the Agency.

“It’s tough to run a secret agency in this country,” explained one high‑level CIA official. “We

have a curious ambivalence about intelligence. In order to serve overseas we need cover. But

we have been fighting a rear‑guard action to try and provide cover. The Peace Corps is

off‑limits, so is USIA, the foundations and voluntary organizations have been off‑limits since

‘67, and there is a self‑imposed prohibition on Fulbrights [Fulbright Scholars]. If you take the

American community and line up who could work for the CIA and who couldn’t there is a very

narrow potential. Even the Foreign Service doesn’t want us. So where the hell do you go?

Business is nice, but the press is a natural. One journalist is worth twenty agents. He has

access, the ability to ask questions without arousing suspicion.”

ROLE OF THE CHURCH COMMITTEE

DESPITE THE EVIDENCE OF WIDESPREAD CIA USE OF journalists, the Senate Intelligence

Committee and its staff decided against questioning any of the reporters, editors, publishers

or broadcast executives whose relationships with the Agency are detailed in CIA files.

According to sources in the Senate and the Agency, the use of journalists was one of two

areas of inquiry which the CIA went to extraordinary lengths to curtail. The other was the

Agency’s continuing and extensive use of academics for recruitment and information

gathering purposes.

In both instances, the sources said, former directors Colby and Bush and CIA special counsel

Mitchell Rogovin were able to convince key members of the committee that full inquiry or

even limited public disclosure of the dimensions of the activities would do irreparable damage

to the nation’s intelligence‑gathering apparatus, as well as to the reputations of hundreds of

individuals. Colby was reported to have been especially persuasive in arguing that disclosure

would bring on a latter‑day “witch hunt” in which the victims would be reporters, publishers

and editors.

Walter Elder, deputy to former CIA director McCone and the principal Agency liaison to the

Church committee, argued that the committee lacked jurisdiction because there had been no

misuse of journalists by the CIA; the relationships had been voluntary. Elder cited as an

example the case of the Louisville Courier‑Journal. “Church and other people on the

committee were on the chandelier about the Courier‑Journal,” one Agency official said, “until

we pointed out that we had gone to the editor to arrange cover, and that the editor had said,

‘Fine.’”

Some members of the Church committee and staff feared that Agency officials had gained

control of the inquiry and that they were being hoodwinked. “The Agency was extremely

clever about it and the committee played right into its hands,” said one congressional source

familiar with all aspects of the inquiry. “Church and some of the other members were much

more interested in making headlines than in doing serious, tough investigating. The Agency

pretended to be giving up a lot whenever it was asked about the flashy stuff—assassinations

and secret weapons and James Bond operations. Then, when it came to things that they

didn’t want to give away, that were much more important to the Agency, Colby in particular

called in his chits. And the committee bought it.”

The Senate committee’s investigation into the use of journalists was supervised by William B.

Bader, a former CIA intelligence officer who returned briefly to the Agency this year as deputy

to CIA director Stansfield Turner and is now a high‑level intelligence official at the Defense

Department. Bader was assisted by David Aaron, who now serves as the deputy to Zbigniew

Brzezinski, President Carter’s national security adviser.

According to colleagues on the staff of the Senate inquiry, both Bader and Aaron were

disturbed by the information contained in CIA files about journalists; they urged that further

investigation he undertaken by the Senate’s new permanent CIA oversight committee. That

committee, however, has spent its first year of existence writing a new charter for the CIA,

and members say there has been little interest in delving further into the CIA’s use of the

press.

Bader’s investigation was conducted under unusually difficult conditions. His first request for

specific information on the use of journalists was turned down by the CIA on grounds that

there had been no abuse of authority and that current intelligence operations might he

compromised. Senators Walter Huddleston, Howard Baker, Gary Hart, Walter Mondale and

Charles Mathias—who had expressed interest in the subject of the press and the CIA—shared

Bader’s distress at the CIA’s reaction. In a series of phone calls and meetings with CIA

director George Bush and other Agency officials, the senators insisted that the committee

staff be provided information about the scope of CIA‑press activities. Finally, Bush agreed to

order a search of the files and have those records pulled which deals with operations where

journalists had been used. But the raw files could not he made available to Bader or the

Carl Bernstein http://carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

13 of 17 5/24/17, 10:31 PM



committee, Bush insisted. Instead, the director decided, his deputies would condense the

material into one‑paragraph summaries describing in the most general terms the activities of

each individual journalist. Most important, Bush decreed, the names of journalists and of the

news organizations with which they were affiliated would be omitted from the summaries.

However, there might be some indication of the region where the journalist had served and a

general description of the type of news organization for which he worked.

Assembling the summaries was difficult, according to CIA officials who supervised the job.

There were no “journalist files” per se and information had to be collected from divergent

sources that reflect the highly compartmentalized character of the CIA. Case officers who had

handled journalists supplied some names. Files were pulled on various undercover operations

in which it seemed logical that journalists had been used. Significantly, all work by reporters

for the Agency under the category of covert operations, not foreign intelligence.) Old station

records were culled. “We really had to scramble,” said one official.

After several weeks, Bader began receiving the summaries, which numbered over 400 by the

time the Agency said it had completed searching its files.

The Agency played an intriguing numbers game with the committee. Those who prepared the

material say it was physically impossible to produce all of the Agency’s files on the use of

journalists. “We gave them a broad, representative picture,” said one agency official. “We

never pretended it was a total description of the range of activities over 25 years, or of the

number of journalists who have done things for us.” A relatively small number of the

summaries described the activities of foreign journalists—including those working as stringers

for American publications. Those officials most knowledgeable about the subject say that a

figure of 400 American journalists is on the low side of the actual number who maintained

covert relationships and undertook clandestine tasks.

Bader and others to whom he described the contents of the summaries immediately reached

some general conclusions: the sheer number of covert relationships with journalists was far

greater than the CIA had ever hinted; and the Agency’s use of reporters and news executives

was an intelligence asset of the first magnitude. Reporters had been involved in almost every

conceivable kind of operation. Of the 400‑plus individuals whose activities were summarized,

between 200 and 250 were “working journalists” in the usual sense of the term—reporters,

editors, correspondents, photographers; the rest were employed at least nominally) by book

publishers, trade publications and newsletters.

Still, the summaries were just that: compressed, vague, sketchy, incomplete. They could be

subject to ambiguous interpretation. And they contained no suggestion that the CIA had

abused its authority by manipulating the editorial content of American newspapers or

broadcast reports.

Bader’s unease with what he had found led him to seek advice from several experienced

hands in the fields of foreign relations and intelligence. They suggested that he press for more

information and give those members of the committee in whom he had the most confidence a

general idea of what the summaries revealed. Bader again went to Senators Huddleston,

Baker, Hart, Mondale and Mathias. Meanwhile, he told the CIA that he wanted to see

more—the full files on perhaps a hundred or so of the individuals whose activities had been

summarized. The request was turned down outright. The Agency would provide no more

information on the subject. Period.

The CIA’s intransigence led to an extraordinary dinner meeting at Agency headquarters in late

March 1976. Those present included Senators Frank Church who had now been briefed by

Bader), and John Tower, the vice‑chairman of the committee; Bader; William Miller, director

of the committee staff; CIA director Bush; Agency counsel Rogovin; and Seymour Bolten, a

high‑level CIA operative who for years had been a station chief in Germany and Willy Brandt’s

case officer. Bolten had been deputized by Bush to deal with the committee’s requests for

information on journalists and academics. At the dinner, the Agency held to its refusal to

provide any full files. Nor would it give the committee the names of any individual journalists

described in the 400 summaries or of the news organizations with whom they were affiliated.

The discussion, according to participants, grew heated. The committee’s representatives said

they could not honor their mandate—to determine if the CIA had abused its authority

—without further information. The CIA maintained it could not protect its legitimate

intelligence operations or its employees if further disclosures were made to the committee.

Many of the journalists were contract employees of the Agency, Bush said at one point, and

the CIA was no less obligated to them than to any other agents.

Finally, a highly unusual agreement was hammered out: Bader and Miller would be permitted

to examine “sanitized” versions of the full files of twenty‑five journalists selected from the

summaries; but the names of the journalists and the news organizations which employed

them would be blanked out, as would the identities of other CIA employees mentioned in the

files. Church and Tower would be permitted to examine the unsanitizedversions of five of the

twenty‑five files—to attest that the CIA was not hiding anything except the names. The whole

deal was contingent on an agreement that neither Bader, Miner, Tower nor Church would

reveal the contents of the files to other members of the committee or staff.

Carl Bernstein http://carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

14 of 17 5/24/17, 10:31 PM



Bader began reviewing the 400‑some summaries again. His object was to select twenty‑five

that, on the basis of the sketchy information they contained, seemed to represent a cross

section. Dates of CIA activity, general descriptions of news organizations, types of journalists

and undercover operations all figured in his calculations.

From the twenty‑five files he got back, according to Senate sources and CIA officials, an

unavoidable conclusion emerged: that to a degree never widely suspected, the CIA in the

1950s, ‘60s and even early ‘70s had concentrated its relationships with journalists in the most

prominent sectors of the American press corps, including four or five of the largest

newspapers in the country, the broadcast networks and the two major newsweekly

magazines. Despite the omission of names and affiliations from the twenty‑five detailed files

each was between three and eleven inches thick), the information was usually sufficient to

tentatively identify either the newsman, his affiliation or both—particularly because so many

of them were prominent in the profession.

“There is quite an incredible spread of relationships,” Bader reported to the senators. “You

don’t need to manipulate Time magazine, for example, because there are Agency people at

the management level.”

Ironically, one major news organization that set limits on its dealings with the CIA, according

to Agency officials, was the one with perhaps the greatest editorial affinity for the Agency’s

long‑range goals and policies: U.S. News and World Report. The late David Lawrence, the

columnist and founding editor of U.S. News, was a close friend of Allen Dulles. But he

repeatedly refused requests by the CIA director to use the magazine for cover purposes, the

sources said. At one point, according to a high CIA official, Lawrence issued orders to his

sub‑editors in which he threatened to fire any U.S. News employee who was found to have

entered into a formal relationship with the Agency. Former editorial executives at the

magazine confirmed that such orders had been issued. CIA sources declined to say, however,

if the magazine remained off‑limits to the Agency after Lawrence’s death in 1973 or if

Lawrence’s orders had been followed.)

Meanwhile, Bader attempted to get more information from the CIA, particularly about the

Agency’s current relationships with journalists. He encountered a stone wall. “Bush has done

nothing to date,” Bader told associates. “None of the important operations are affected in

even a marginal way.” The CIA also refused the staffs requests for more information on the

use of academics. Bush began to urge members of the committee to curtail its inquiries in

both areas and conceal its findings in the final report. “He kept saying, ‘Don’t fuck these guys

in the press and on the campuses,’ pleading that they were the only areas of public life with

any credibility left,” reported a Senate source. Colby, Elder and Rogovin also implored

individual members of the committee to keep secret what the staff had found. “There were a

lot of representations that if this stuff got out some of the biggest names in journalism would

get smeared,” said another source. Exposure of the CIA’s relationships with journalists and

academics, the Agency feared, would close down two of the few avenues of agent recruitment

still open. “The danger of exposure is not the other side,” explained one CIA expert in covert

operations. “This is not stuff the other side doesn’t know about. The concern of the Agency is

that another area of cover will be denied.”

A senator who was the object of the Agency’s lobbying later said: “From the CIA point of view

this was the highest, most sensitive covert program of all.... It was a much larger part of the

operational system than has been indicated.” He added, “I had a great compulsion to press

the point but it was late .... If we had demanded, they would have gone the legal route to

fight it.”

Indeed, time was running out for the committee. In the view of many staff members, it had

squandered its resources in the search for CIA assassination plots and poison pen letters. It

had undertaken the inquiry into journalists almost as an afterthought. The dimensions of the

program and the CIA’s sensitivity to providing information on it had caught the staff and the

committee by surprise. The CIA oversight committee that would succeed the Church panel

would have the inclination and the time to inquire into the subject methodically; if, as seemed

likely, the CIA refused to cooperate further, the mandate of the successor committee would

put it in a more advantageous position to wage a protracted fight .... Or so the reasoning

went as Church and the few other senators even vaguely familiar with Bader’s findings

reached a decision not to pursue the matter further. No journalists would be interviewed

about their dealings with the Agency—either by the staff or by the senators, in secret or in

open session. The specter, first raised by CIA officials, of a witch hunt in the press corps

haunted some members of the staff and the committee. “We weren’t about to bring up guys

to the committee and then have everybody say they’ve been traitors to the ideals of their

profession,” said a senator.

Bader, according to associates, was satisfied with the decision and believed that the successor

committee would pick up the inquiry where he had left it. He was opposed to making public

the names of individual journalists. He had been concerned all along that he had entered a

“gray area” in which there were no moral absolutes. Had the CIA “manipulated” the press in

the classic sense of the term? Probably not, he concluded; the major news organizations and

their executives had willingly lent their resources to the Agency; foreign correspondents had

Carl Bernstein http://carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

15 of 17 5/24/17, 10:31 PM



regarded work for the CIA as a national service and a way of getting better stories and

climbing to the top of their profession. Had the CIA abused its authority? It had dealt with the

press almost exactly as it had dealt with other institutions from which it sought cover — the

diplomatic service, academia, corporations. There was nothing in the CIA’s charter which

declared any of these institutions off‑limits to America’s intelligence service. And, in the case

of the press, the Agency had exercised more care in its dealings than with many other

institutions; it had gone to considerable lengths to restrict its role to information‑gathering

and cover.10

Bader was also said to be concerned that his knowledge was so heavily based on information

furnished by the CIA; he hadn’t gotten the other side of the story from those journalists who

had associated with the Agency. He could be seeing only “the lantern show,” he told

associates. Still, Bader was reasonably sure that he had seen pretty much the full panoply of

what was in the files. If the CIA had wanted to deceive him it would have never given away so

much, he reasoned. “It was smart of the Agency to cooperate to the extent of showing the

material to Bader,” observed a committee source. “That way, if one fine day a file popped up,

the Agency would be covered. They could say they had already informed the Congress.”

The dependence on CIA files posed another problem. The CIA’s perception of a relationship

with a journalist might be quite different than that of the journalist: a CIA official might think

he had exercised control over a journalist; the journalist might think he had simply had a few

drinks with a spook. It was possible that CIA case officers had written self‑serving memos for

the files about their dealings with journalists, that the CIA was just as subject to common

bureaucratic “cover‑your‑ass” paperwork as any other agency of government.

A CIA official who attempted to persuade members of the Senate committee that the

Agency’s use of journalists had been innocuous maintained that the files were indeed filled

with “puffing” by case officers. “You can’t establish what is puff and what isn’t,” he claimed.

Many reporters, he added, “were recruited for finite [specific] undertakings and would be

appalled to find that they were listed [in Agency files] as CIA operatives.” This same official

estimated that the files contained descriptions of about half a dozen reporters and

correspondents who would be considered “famous”—that is, their names would be recognized

by most Americans. “The files show that the CIA goes to the press for and just as often that

the press comes to the CIA,” he observed. “...There is a tacit agreement in many of these

cases that there is going to be a quid pro quo”—i.e., that the reporter is going to get good

stories from the Agency and that the CIA will pick up some valuable services from the

reporter.

Whatever the interpretation, the findings of the Senate committees inquiry into the use of

journalists were deliberately buried—from the full membership of the committee, from the

Senate and from the public. “There was a difference of opinion on how to treat the subject,”

explained one source. “Some [senators] thought these were abuses which should be

exorcized and there were those who said, ‘We don’t know if this is bad or not.’”

Bader’s findings on the subject were never discussed with the full committee, even in

executive session. That might have led to leaks—especially in view of the explosive nature of

the facts. Since the beginning of the Church committee’s investigation, leaks had been the

panel’s biggest collective fear, a real threat to its mission. At the slightest sign of a leak the

CIA might cut off the flow of sensitive information as it did, several times in other areas),

claiming that the committee could not be trusted with secrets. “It was as if we were on

trial—not the CIA,” said a member of the committee staff. To describe in the committee’s final

report the true dimensions of the Agency’s use of journalists would cause a furor in the press

and on the Senate floor. And it would result in heavy pressure on the CIA to end its use of

journalists altogether. “We just weren’t ready to take that step,” said a senator. A similar

decision was made to conceal the results of the staff’s inquiry into the use of academics.

Bader, who supervised both areas of inquiry, concurred in the decisions and drafted those

sections of the committee’s final report. Pages 191 to 201 were entitled “Covert Relationships

with the United States Media.” “It hardly reflects what we found,” stated Senator Gary Hart.

“There was a prolonged and elaborate negotiation [with the CIA] over what would be said.”

Obscuring the facts was relatively simple. No mention was made of the 400 summaries or

what they showed. Instead the report noted blandly that some fifty recent contacts with

journalists had been studied by the committee staff—thus conveying the impression that the

Agency’s dealings with the press had been limited to those instances. The Agency files, the

report noted, contained little evidence that the editorial content of American news reports had

been affected by the CIA’s dealings with journalists. Colby’s misleading public statements

about the use of journalists were repeated without serious contradiction or elaboration. The

role of cooperating news executives was given short shrift. The fact that the Agency had

concentrated its relationships in the most prominent sectors of the press went unmentioned.

That the CIA continued to regard the press as up for grabs was not even suggested.

Former ‘Washington Post’ reporter CARL BERNSTEIN is now working on a book about the

witch hunts of the Cold War.

Footnotes:

Carl Bernstein http://carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

16 of 17 5/24/17, 10:31 PM



1 John McCone, director of the Agency from 1961 to 1965, said in a recent interview that he

knew about "great deal of debriefing and exchanging help" but nothing about any

arrangements for cover the CIA might have made with media organizations. "I wouldn't

necessarily have known about it," he said. "Helms would have handled anything like that. It

would be unusual for him to come to me and say, 'We're going to use journalists for cover.'

He had a job to do. There was no policy during my period that would say, 'Don't go near that

water,' nor was there one saying, 'Go to it!'" During the Church committee bearings, McCone

testified that his subordinates failed to tell him about domestic surveillance activities or that

they were working on plans to assassinate Fidel Castro. Richard Helms was deputy director of

the Agency at the time; he became director in 1966.

2 A stringer is a reporter who works for one or several news organizations on a retainer or on

a piecework basis.

3 From the CIA point of view, access to newsfilm outtakes and photo libraries is a matter of

extreme importance. The Agency's photo archive is probably the greatest on earth; its graphic

sources include satellites, photoreconnaissance, planes, miniature cameras ... and the

American press. During the 1950s and 1960s, the Agency obtained carte‑blanche borrowing

privileges in the photo libraries of literally dozens of American newspapers, magazines and

television, outlets. For obvious reasons, the CIA also assigned high priority to the recruitment

of photojournalists, particularly foreign‑based members of network camera crews.

4 On April 3rd, 1961, Koop left the Washington bureau to become head of CBS, Inc.’s

Government Relations Department — a position he held until his retirement on March 31st,

1972.  Koop, who worked as a deputy in the Censorship Office in World War II, continued to

deal with the CIA in his new position, according to CBS sources.

5 Hayes, who left the Washington Post Company in 1965 to become U.S. Ambassador to

Switzerland, is now chairman of the board of Radio Free Europe and Radio Liberty — both of

which severed their ties with the CIA in 1971.  Hayes said he cleared his participation in the

China project with the late Frederick S. Beebe, then chairman of the board of the Washington

Post Company.  Katharine Graham, the Post’s publisher, was unaware of the nature of the

assignment, he said.  Participants in the project signed secrecy agreements.

6 Philip Geyelin, editor of the Post editorial page, worked for the Agency before joining the

Post.

7 Louis Buisch, presidentof the publishing company of the Hornell, New York, Evening

Tribune, told the Courier‑Journal in 1976 that he remembered little about the hiring of Robert

Campbell. "He wasn't there very long, and he didn't make much of an impression," said

Buisch, who has since retired from active management of the newspaper.

8 Probably the most thoughtful article on the subject of the press and the CIA was written by

Stuart H. Loory and appeared in the September‑October 1974 issue of Columbia Journalism

Review.

9 Wes Gallagher, general manager of the Associated Press from 1962 to 1976, takes vigorous

exception to the notion that the Associated Press might have aided the Agency. "We've

always stayed clear on the CIA; I would have fired anybody who worked for them. We don't

even let our people debrief." At the time of the first disclosures that reporters had worked for

the CIA, Gallagher went to Colby. "We tried to find out names. All he would say was that no

full‑time staff member of the Associated Press was employed by the Agency. We talked to

Bush. He said the same thing." If any Agency personnel were placed in Associated Press

bureaus, said Gallagher, it was done without consulting the management of the wire service.

But Agency officials insist that they were able to make cover arrangements through someone

in the upper management levelsof Associated Press, whom they refuse to identify.

10 Many journalists and some CIA officials dispute the Agency's claim that it has been

scrupulous in respecting the editorial integrity of American publications and broadcast outlets.

© 2007 CARL BERNSTEIN home  |  about the author  |  bookshelf  |  magazine articles  |  cb's notebook  |  contact

s ite design :: sco tt pilutik

Carl Bernstein http://carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

17 of 17 5/24/17, 10:31 PM


